Over het Eindhovensch Kanaal houdt Theo de Groof een presentatie bij IVN Geldrop op woensdag 7 februari in natuurinformatiecentrum De Paardestal, in het kasteelpark. Aanvang 20 uur, toegang gratis maar vrijwillige bijdrage welkom.

Belangstellenden voor de lezing bij IVN zijn 7 maart welkom in natuurinformatiecentrum ‘De Paardestal’. Vanaf 19.45 uur staan koffie en thee klaar, aanvang 20 uur, einde rond 22 uur. Wie IVN Geldrop wil steunen, kan lid of donateur worden. Kijk daarvoor op www.ivn.nl/geldrop.

Geschiedenis ontstaan

Begin 19e eeuw was het slecht gesteld met de verkeersverbindingen in Brabant. De aanvoer van grondstoffen vanuit de grote handelssteden in het westen van ons land naar onze regio was problematisch. Er was alleen een straatweg van Den Bosch via Eindhoven naar Luik. Het vervoer verliep veelal met karren over slecht begaanbare zandwegen. Ook de afvoer van eindproducten naar de steden boven de grote rivieren was moeilijk. Zowel Eindhoven als Helmond streden ervoor om de Zuid-Willemsvaart over hun grondgebied te laten lopen. Helmond won en kreeg in 1826 een vaarverbinding met ’s-Hertogenbosch. Het gemeentebestuur van Eindhoven liet het er niet bij zitten. Uiteindelijk kreeg het in 1843 toestemming om het Eindhovensch Kanaal te graven, zij het voor eigen rekening. In 1845 werd met het werk begonnen. Eén jaar later was de klus met de hand geklaard.

Jaagpaden en stoomboten
Het kanaal was gegraven voor jaagtractie: de vaartuigen werden getrokken door mens of paard. In 1862 kwamen de eerste schroefstoomboten. Enkele beurtschippers voeren hun vaste route Eindhoven – Rotterdam en Eindhoven – Amsterdam. Na de Tweede Wereldoorlog nam het vervoer over de weg snel toe. Het Eindhovensch Kanaal was te ondiep en smal voor grotere schepen. Het onderhoud was duur.

Waterweg wordt natuurgebied
In 1974 werd het kanaal gesloten voor scheepvaart. Er werden allerlei plannen gemaakt voor een nieuwe bestemming, waaronder een snelle en goedkope autoweg. De Werkgroep Behoud Eindhovens Kanaal zette zich met succes in voor het behoud van het prachtige natuurgebied.

Het kanaal dat aangelegd werd in een omgeving die vooral uit kale heide bestond, ligt nu in een groen gebied met veel volwassen bomen; een natuurgebied dat het verdient om in stand te worden gehouden.